Sunday, May 30, 2010

Siapa Sebenarnya yang Terseksa?

Oleh : En Abu Samah bin Zainal Abidin,
Penyelia Kanan Matematik (Rendah), Sektor Pengurusan Akademik, JPN Johor

Syukur Alhamdulillah kita masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas dan diterima untuk menyambung keberkatan yang diterima melalui seseorang yang dipanggil guru yang telah mendidik kita suatu masa dahulu. Cuba imbau kembali di hari pertama kita menjejak kaki di sekolah dan kita dipanggil … murid.

Kesungguhan guru ketika itu tidak ada tolok bandingnya. Kesungguhan itulah menjadi inspirasi murid untuk belajar. Kesungguhan itu jugalah yang kita warisi sehingga hari ini. Apakah kita mampu mempertahankan roh kesungguhan itu untuk beberapa ketika lagi Kita kurang pasti. Apakah kita yang bersalah kerana gagal mempertahankannya?

Kepayahan lebih mudah mendidik kita. Menyedarkan kita tentang erti tanggungjawab, erti kesungguhan, erti peranan seorang guru dalam masyarakat dan erti pentingnya menyambung keberkatan Allah.

Kebelakangan ini tiupan bebanan tugas guru semakin kencang. Apa itu beban? Siapa yang mewujudkan beban? Siapa yang memikul beban dan siapa yang terbeban.? Rungutan, guru banyak membuat kerja perkeranian. Sebenarnya, apa bidang tugas kerani yang guru maksudkan? Siapa sebenarnya di kalangan guru yang merungut tentang beban tugas?

Sebahagian guru adalah orang yang hebat. Mampu membuat beberapa pekerjaan dalam satu masa. Sempat menguruskan kedai kain, restoran, jualan langsung, kedai elektrik, insurans, pakej perkahwinan, kereta sewa, bot sewa, pusat tuisyen dan seribu macam kerja yang tidak ada kaitan langsung dengan pendidikan. Adakah mereka ini yang merungut kerana masa mereka terganggu? Atau guru yang terpaksa mendukung biawak hidup itu yang merungut?

Alasan yang digunakan adalah tugas guru mengajar di bilik darjah. Peruntukan masa seminggu untuk seseorang guru 13 jam maksima.

Wahai guru adakah anda faham apa itu mengajar dan belajar, apa itu pengajaran dan pembelajaran, apa itu persediaan mengajar dan apa itu penilaian? Ini adalah perkara pokok dunia kita. Sekiranya terdapat pihak-pihak tertentu yang mempertikaikan masa 13 jam seminggu untuk guru terlalu sedikit, sayalah orang yang pertama mempertahankannya. Sepatutnya seseorang guru itu perlu menyediakan bukan satu buku persediaan seperti yang ada sekarang tetapi tiga buah buku. Perlu ada buku rekod persediaan sebelum mengajar. Apa yang dirangka diterjemahkan dalam buku persediaan semasa mengajar seperti sedang digunakan sekarang. Refleksi selepas dari pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dan tindakan selanjutnya direkod dalam buku penilaian pengajaran dan pembelajaran. Latihan murid perlu diberi secukupnya dan mengikut standard dan disemak dengan teliti. Perkembangan kognitif murid terhadap tajuk,sub tajuk dan kemahiran yang diajar mesti direkod setiap kali selepas pengajaran dan pembelajaran. Penambahbaikan perlu dilakukan setiap masa terutama kepada murid yang lemah. Guru mesti betul-betul kenal dan tahu perkembangan setiap murid yang diajar dan di sinilah head-count dapat membantu guru. Dalam hal-hal tertentu kajian tindakan perlu dibuat oleh guru mencari jalan untuk membantu murid yang memerlukan. Selain daripada perkembangan kognitif, perkembangan efektif dan psikomotor murid juga perlu direkod dengan betul dan diteliti setiap masa. Bagi guru-guru yang bijak mereka menganggap bahawa head-count dan kajian tindakan merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran (tidak boleh dipisahkan) di bilik darjah sebagaimana yang dituntut oleh guru sebagai hak bahawa tugas guru adalah mengajar di bilik darjah.

Adakah perkara yang diperkatakan tadi dianggap sebagai kerja perkeranian? Sekira jawapannya ya, siapa sebenarnya yang terseksa, guru atau murid ?

Adakah gaji yang diterima dan dimakan bersama anak-anak dan isteri berpadanan dengan tugas dan tanggungjawab yang telah dilaksanakan. Alangkah malunya apabila tongkat waran berbicara!

Jangan memungkiri janji kita semasa memasuki ‘dunia’ ini dulu. Amanah yang diberi jangan dipersiakan.

Adakah anda sudah menjadi agen perubahan yang sebenar-sebenarnya? Janganlah anda menghina’ dunia’ kita ini. Dimana letaknya jati diri kita sebagai guru. Jangan jadikan pekerjaan guru ini sebagai last resort , bertanggungjawablah, bersyukurlah dan akhir sekali bertaubatlah!



No comments:

Post a Comment