Wednesday, August 4, 2010

::Pengalaman SPP::

ssalamualaikum wb..

untuk pengetahuan shbt2 pismk,saya pun sudah ditemuduga 21 julai lepas..alhamdulillah..

apa yang aishah kongsikan disini adalah mklumat@dokumen penting yg prlu disediakn sblm intrview nnti..

sedikit pengalaman sms tmuduga hari tu,( xpe ye x bercerita secara formal ...:) :

~jam 7 sampai di pejabat pelajaran sandakan..(kira orang kedua sampai..lepas tu datang dua orang pegawai penemuduga..seorang india dan seorang lagi cina.. )

~selepas membuat semakan nama , saya duduk.. pegawai yang bertugas di kaunter minta saya bersedia .. katanya boleh mula awal sebab dah ada yang datang..masa tu jam 7.30.. maknanya mula temuduga saya jam 7.30 la..time asalnya pukul 8..(saya ada buat kesilapan sikit masa tu, kesilapan tak bawa dokumn KEW 8..tak tahu rupanya dokumen KEW 8 tu yang itu..saya silap bawa dokumen lain.. apepun, alhamdulullah sebab pegawai itu konsider..dia minta fax kan shj ke pej nnti..

~loceng bilik temuduga dibunyikan..(kaki melangkah masuk..

~"selamat pagi tuan.."

~selamat pagi..ok, sila duduk.." (sedaya upaya menampilkan keyakinan diri dan bersedia.. insyaAllah, kita perlu bersedia sahaja menerima apa-apa yang soalan dan persoalan yang diajukan..

~ok, ceritakan sedikit latar belakang cikgu.."

~(saya ta'ruf la sedikit.. kenalkan diri, latar belakang keluarga, pendidikan masa kecil, sampailah pendidikan di maktab...dan macamna boleh sampai di daerah sandakan ini..

~saya juga diminta kongsikan pengalaman pertama jadi guru ..

~"boleh ceritakan sedikit tentang Falsafah Pendiikan Kebangsaan (FPK)? dan pendidikan Islam juga ada falsafahnya.boleh bandingkan dengan FPK?

~FPK ni adalah..... FPI pula adalah Falsafah pendidikan Islam....sampai habis.."

~ok, walaupun saya bukan Islam tapi saya boleh bertanya kamu tentang Islam . tadi cikgu kata FPI tu nak bangunkan ummah. apa itu ummah?

~(berfikir sekejap..)ummah ni satu bangsa ummat manusia.... dan beza falsafah kebangsaan dengan falsafah pendidikan Islam ialah dimana FPI ni lebih menekankan kepada keperluan Islam.mahu membentuk insan soleh yang bertakwa dan jadikan al-QUran serta Sunnah sebagai panduan hdup.itu beza dgn Falsafah Pend Kebangsaan yang hanya mnumpukan kepada pmbentukan bangsa di Malaysia shj..maksudnya tidak menumpu pd agama Islam 100% lah..

~ok, saya akan tanya cikgu hal-hal tantang pendidikan Islam..

(em, insyaAllah, nanti saya sambung cerita..nak balik rumah dah..semoga sahabat-sahabat yang lain dimudahkan urusan..insyaAllah, murabbi PISMK semuanya boleh..mohon kekuatan dari-Nya...)

Assalamualaikum wb..

1 comment:

  1. cerita muslihah ni penuh suspenla pulak!

    ReplyDelete