Wednesday, October 7, 2009

Celoteh Us Mun..

Dua tiga menjak ni terlalu banyak khabar angin yang timbul berhubung perihal posting sehingga adakalanya menimbulkan kontroversi. Terbaru ialah kenyataan TNC UPSI yang menyebut posting untuk graduan 2010 dan 2011 mungkin akan dibekukan..

begitu juga dengan khabar yang dilaporkan oleh beberapa orang pelajar dan pensyarah dari beberapa buah maktab menyebut kemungkinan pelajar IPG yang akan berposting pada tahun ini mungkin tidak akan dihantar ke Sabah dan Sarawak sebaliknya akan dihantar pulang berkhidmat di negeri masing-masing. keputusan ini khabarnya dibuat untuk menjimatkan bajet kerajaan memandangkan ekonomi negara yang agak tenat dan tidak seperti sediakala.

keadaan ini menjadikan kalangan pelajar tidak senang duduk dan semakin keliru. mereka yang teringin untuk ke berkhidmat di Malaysia Timur mula berasa kecewa di atas berita terbaru ini.. terlepaslah untuk peluang untuk berbakti dengan masyarakat yang tinggal jauh dipedalaman serta peluang menikmati elaun yang lumayan..

bagi yang bercita-cita untuk pulang berkhidmat di kampung halaman masing-masing, ini adalah peluang terbaik untuk berbakti di tanah tumpah darah tempat jatuh dan bermain.. apatah lagi dapat sentiasa mendampingi ibu bapa yang sedang meniti usia senja..

bagi yang bakal bertemanhidupkan orang kampung masing-masing ini adalah suatu bonus bagi mereka.. namun bagi yang pasangan dari benua yang berbeza keadaan ini mungkin menggusarkan mereka.. apa tidaknya segala perancangan akan terbengkalai dan kemungkinan untuk berjauhan dengan isteri atau suami tercinta semakin menjadi nyata..

apapun yang berlaku segalanya adalah perancangan dan takdir dari ALLAH. seboleh yang mampu kita cuba berusaha dan selebihnya kita kepada yang maha berkuasa.. perbanyakkan doa dan munajat.. moga-moga apa yang dicita-citakan demi kebahagian hidup akan tercapai..

namun begitu pihak kerajaan mestilah memandang serisus perkara ini. ini kerana pendidikan bukanlah suatu yang boleh diperjudikan. setiap langkah yang diambil akan memberi kesan yang tidak sedikit kepada anak-anak generasi mas depan. umum mengetahui bahawa kita masih kekurangan guru untuk memenuhi keperluan pendidikan anak bangsa kita. jadi sepatutnya tidak timbul isu posting ditangguhkan atau pengambilan pelatih guru dibekukan. jika faktor kewangan yang menjadi punca permasalahan, rasanya kita masih lagi mampu untuk melaksanakan projek mega seperti projek menubuhkan pasukan malaysia F1 yang memakan belanja yang tidak sedikit. kita juga masih lagi mampu membazir dalam upacara keramaian atau keraian anjuran kerajaan. kita juga mampu untuk berhabisan dalam beberapa siri pilihanraya yang lepas dan yang sedang berjalan. ertinya kewangan bukanlah isunya bahkan isu utama ialah bagaimana pendidikan dilihat di mata kerajaan. sama-sama kita fikirkan.


sekadar dulu celoteh saya petang ni.. jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment